A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

REFERAT

3-dagarsresa till Öland

Denna tidiga morgon den 28 maj stod ett stort antal PRO-are vid busstationen  för att bege sig på en 3-dagarsresa till Öland.
Det tog inte lång tid  förrän bussen dök upp och vid ratten satt vår "alldeles egen" busschaufför Thomas så vad kunde vara bättre än så här.
När vi hade hämtat upp alla ställde vi kosan mot Öland.
Vårt första stopp blev Hestravikens Värdshus där vi blev serverade kaffe och härliga dubbelfrallor, det smakade jättegott. Värdshuset låg väldigt vackert vid en sjö.
Vi fortsatte vår resa genom Småland där skogen stod tät utmed raka vägar. men snart kunde vi skymta Ölandsbron i horisonten och efter att passerat denna vackra bro hamnade vi på Stora Rörs Hamnkrog där lunchen väntade på oss.
Det smakade jättegott och kocken berättade att alla råvaror kom från trakten runtomkring.
Resan fortsatte och nu stod Solliden på programmet. Några hade bestämt sig för att vandra runt i denna vackra park så vi lämnade dem där och vi andra fortsatte mot Borgholm där vi fick en liten promenad och vi kunde även inhandla lite glass i värmen och njuta en stund i solskenet.
Så var det dags att hämta upp våra medresenärer och bussen ställde kosan mot vårt hotell Skansen som låg i Färjestaden.
Rummen vi fick var alldeles nybyggda så det fanns absolut inget att klaga på.  Vi samlades alla lite senare på kvällen för att äta middag i matsalen. Vi blev bjudna på ett porlande glas vin innan maten, en fin gest.
Middagen smakade fantastiskt så det var nöjda resenärer som så småningom gick till sina rum för att få lite sömn innan nya mål stundade i morgon.
Efter en härlig frukost klev vi på bussen igen för att färdas norrut mot Ölands norra udde.
Med på vår resa fick vi en guide som skulle vara med oss hela dagen. Allvaret, som ju består av ett väldigt tunt jordlager ovanpå kalkstenen , breder ju  ut sig på stora delas av Öland även om det stora Allvaret finns i söder.
Här växer många blommor såsom bl.a. orkidéer, fetknopp och lammöra .Blommande  gul svärdslilja såg vi stora fält av. Stora stenbrott kunde vi se med jämna mellanrum och förstås väderkvarnar som stod i rader utmed vägen.
Vid ett stenbrott med härlig utsikt över Blå Jungfrun stannade vi för en kaffepaus vid bussen.
Under vår resa norrut passerade vi Campingplatsen Böda Sand och Böda Kronopark som bestod av inplanterade tallar för att hålla sanddynerna på plats. Längst upp ligger Trollskogen där vi stannade till en stund för lite guidning. Vi fick lite information om allt man gör för att det skall vara möjligt att enkelt vandra i denna verkligen annorlunda skog.
Så var det dags för lunch och dagens lunchställe blev Böda Fiskrökeri och Restaurang  som låg alldeles vid Böda Hamn.
Vårt sista stopp denna dag blev Gärdslösa kyrka.  Här växte Stagnelius upp. Han blev bara 30 år gammal men hann ändå med att skriva ett antal dikter. Vi fick lyssna till Irene som deklamerade dikten Näcken. Det blev en fin stund där vi stod i skuggan av kyrkväggen.
När vi kom tillbaka till Färjestaden blev det en stunds vila innan det var dags för middag. Även denna kväll smakade maten jättegott. Efter kaffet var det många av oss som tog en promenad i den ljumma kvällen och vi fick beskåda en alldeles röd sol  som gick ner över Ölandsbron, så vackert.
Vår sista dag på denna resa startade som vanligt med en härlig frukost. Vi packade våra väskor och tog plats i bussen för att ta oss till Södra Öland med fyren Långa Jan och Ottenby Fågelstation.
Även denna dag följde vår guide med och vi fick mycket information om både det ena och andra. Allvaret breder ju ut sig över stora ytor och vi såg många djur gå och beta. Här ligger ju många stora gårdar och den största av dem körde vi förbi nämligen Ottenby Kungsgård. Nu var vi nere vid Långe Jan och Ottenby Fågelstation. Svalorna flög högt och lågt runt oss och det var ett väldigt kvittrande.
Vår sista anhalt på Öland blev Capellagården där Carl  Malmsten hade sitt hem. Han finns ju inte mer, men hans möbler lever vidare. Nu var det en skola på gården där ungdomar kunde lära sig olika hantverk. Det fanns även en jättefin trädgård med odlingar så en del av oss handlade lite växter och annat med sig hem.
Vi sade hej till vår guide och tackade för en väldigt gedigen guidning under dessa två dagar, det var enormt mycket som vi fått veta. Nu ställde vi kosan hemåt igen och vårt sista stopp blev Apladalens Kaffestuga i Värnamo där vi fick en jättegod middag.
Nöjda och belåtna steg vi på bussen igen och det var fortfarande fantastiskt varmt ute och solen sken från en klarblå himmel.
Vilken resa vi haft. Maritha, Nisse och Gunilla som ordnat med denna resa fick ett stort tack från oss alla.  Gunilla blev ju tyvärr sjuk och kunde inte åka med men Maritha och Nisse ställde upp och servade oss under hela resan. Stort Tack!
Tack också till Ingemar för sången i bussen .
Sist men inte minst varma applåder och jättetack till vår underbare chaufför Thomas som kört så säkert under hela resan och sett till så att vi haft det bra. Vad vore en resa utan honom.
Nöjda och belåtna skingrades deltagarna i Kungälv, veriligen nöjda och belåtna över att ha fått vara med på denna resa. Stort TACK!
Referat och foto: Lisbeth Samuelsson

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.