A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

REFERAT

Måndagen den 22 maj samlades en förväntansfull skara PRO-are vid Busstationen för att åka till Östergötland. Det var lite kylslaget i luften men solen sken så sämre kunde det ju vara.
När vi hämtat upp alla, så var vi runt 30 personer som skulle åka med på denna spännande resa. Anita hälsade alla varmt välkomna och hon  hoppades att vi skulle få en fin resa tillsammans. Vår chaufför Thomas kände vi sedan tidigare så det kändes skönt.
Vårt första stopp blev Gyllene Uttern i Gränna där det väntade kaffe och fralla. Jättegott. Härifrån hade man en fin utsikt över Vättern med blommande äppelträd och Visingsö i bakgrunden.
Färden fortsatte på en liten slingrig och oerhört vacker väg på Ombergs utsida. Där växte jättegamla ekar några säkert 1000 år gamla. Utsikten var bedårande.
Vadstena och Vreta kloster besökte vi också och även Motala Rundradiomuseum där vi blev guidade runt, väldigt intressant och lärorikt. Vem kommer inte ihåg Sven Jerring när han startade sina program med Stockholm-Motala. En härlig lunch fick vi på Wärdshuset Berggrens källare i Motala.
Nu gick färden vidare till Linköping och vårt hotell Elite Stora Hotellet där vi åt en jättegod middag på kvällen.
Efter en härlig frukost på hotellet var det dags att ta sig ut till S:t Annas Skärgård för att kliva på en båt som skulle ta oss ut till Västra Gärsholmen där det fanns ett litet kapell Capella Ecumenica. Väl där möttes vi av en lokal guide och även en mängd måsar som låg lite överallt och ruvade på sina ägg. Efter att ha fått lite historia om detta lilla kapell fick vi en fin båttur i S:t Annas Skärgård.
Så var det dags för lunch, denna gång på Söderköpings Brunn och efter det glass på Söderköpings Glassrestaurang Smultronstället. Vi vandrade alldeles vid kanten av Göta Kanal mellan dessa två stället. En härlig promenad i solskenet.
Innan vi återvände till vårt hotell hann vi med ett besök på Arbetets Museum i Norrköping. På kvällen blev det återigen en jättegod middag.
Efter en härlig frukost vad det dags att säga tack och adjö för oss på hotellet och starta vår sista dags upplevelser med att ta en liten promenad till Linköping domkyrka som låg alldeles i närheten. Vi blev guidade runt i kyrkan och fick beskåda en gammal kyrka men som ändå var med sin tid med mycket modern inredning bl.a .fanns det  en ljusbärare som var väldigt vacker. Så var det dags att gå på bussen igen för att åka till Gamla Linköping där vi gick runt och tittade på de gamla husen innan vi fick kaffe och härlig smörgås på Dahlbergs Café.
Sista stoppet blev Rejmyre Glasbruk där vi fick beskåda glasblåsning och vi fick även lite information om brukets historia. Här fanns även tillfälle att handla om an så ville innan vi gick en liten promenad till Remjyre  Gestgifveri där vi fick fantastiskt god  mat.
Bussen ställde nu kosan mot Kungälv . Vi tyckte alla att vår resa till Östergötland blev fantastisk med allt vi varit med om. Sett mycket och ätit så mycket god mat så det blev ett varmt tack och varma applåder till resekommittén  som bestod av Anita, Maritha och Nisse, till Ingemar som berikat oss med kåserier och dikter under resans gång och till sist men inte minst till vår chaufför Thomas som kört säkert och fint på slingriga vägar där man inte kunde tro att en buss kunde ta sig fram.
Väl i Kungälv sade vi hej till varandra och tackade varandra för en väldigt trevlig resa!
Referat och foto Lisbeth Samuelsson

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.