A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Aktiviteter

Bohuscirkeln avrundades med en resa 14-16 maj

Notera:
Genom hela reseskildringen gäller att alla bilder
kan återges större genom att "vänsterklicka" i bild.

Utdelat vid första cirkelträffen i Villa Skönvik

Ett för oss resenärer okänt schema som Rolf upprättat inför resan

Dag 1 måndag
Chauffören Lasse som kört oss tidigare vid ett flertal tillfällen anländer med sin buss i god tid före 08:00 till samlingsplatsen utanför Salems vårdcentral. Det innebar att avresan ner mot nästa mötesplats vid Rönninge busstation kunde komma iväg som tänkt. Väl där var det några
resenärer som ännu inte anlänt då de väntades komma med pendeln från stockholmshållet.
När vi så kom iväg, marginellt försenade, visade det sej att det ombord på bussen slunkit med några osynliga, men mycket påtagliga figurer, som ville sällskapa med oss de närmaste dagarna, nämligen vädergudarna.

Första stoppet blev en bensträckare vid Götlunda Wärdshus, några mil efter Arboga på gamla vägen mot Örebro. Under vägen dit och även under hela resterande resan kunde alla vi andra  konstatera att Rolf Thureson var väldigt väl påläst och kunde, likt alla pålästa kartläsare inom rallysporten, berätta någonting  om i stort sett alla orter som vi passerade. En helt perfekt och pedagogisk folkbildning.

Nästa stopp, som innebar lunchuppehåll med intagande av medhavd matsäck blev vid raststället Stolpen beläget nära Ölme någon mil bortom Kristinehamn på E-18s väg mot Karlstad.

Bildspel
Karlstad passerades inte bara förbi, utan Lasse tog oss med på en stadsrunda där vi kunde njuta av bland annat Karlstads Centralstation. Väl ute på E 18 igen passerades både Grums och Slottsbron innan vi vek av mot Säffle där det väntades kaffe, eller kanske en glass för den som kände för det, på Holgers konditori.

På vår väg mot första dagens slutmål, Strömstad, erbjöds en bensträckare vid Parsetjärn som är belägen precis när länsgränsen till Bohuslän passerats. Stora stenbumlingar bredvid vägen var en påminnelse om att trakten hade bekymmer med att tyska förband under andra världskriget befann sej längs vägarna på sin väg mot Norge. Stenbumlingarna hade tjänstgjort som stridsvagnshinder.

Scandic Hotell Laholmen blev vårt natthärbärge, men inte vilket som helst. Möjligen det bästa vi erbjudits under alla våra resor. Vackert beläget på en udde mot havet med vacker utsikt över småbåtshamnen och med fina promenadstråk. Suverän trerätters middag och ett enastående frukostbord där det även fanns en frukostkock som lagade till det som önskades. Kocken, liksom tillgång till våffelsmet- och våffeljärn antydde närheten till Norge.

Dag 2 tisdag

Bildspel
Den här dagen, som skulle bli en komprimerad dag där all vår nya kunskap skulle testas började redan klockan 08:30 med avresa mot det första uppehållet vid Vitlycke/Tanumshede.
Andaktsfullt kunde man bese vad våra förfäder lyckats förmedla till oss nutida. Knagglig och jobbig topografi medförde att inte alla kunde bese de uråldriga hällristningarna.

Vägen mot vårt nästa uppehåll, Fjällbacka, tog oss igenom Grebbestad och genom en helt vidunderlig bohuslänsk natur. Vid det här laget hade vi börjat inse att den bohuslänska graniten har sin alldeles egna identitet. Väldigt speciell och vacker, eller som Rolf uttryckte det "den är slät och mjuk som kvinnokroppar". Sonja gav honom förundrade blickar. Fjällbacka, där vårt stopp innebar kaffe och wienerbröd hos
Café Bryggan intill Ingrid Bergmans torg. Goda och frasiga wienerbröd som avnjöts vid havskanten med utsikt över havsviken in mot hamnen. Mäktigt, på gränsen till det fullkomliga. Kungsklyftan och Ingrid Bergmans staty, en byst visande hennes huvud, blev fotografernas objekt att spara och lägga till kommande album.
Att Läckbergs alla lik gäckade oss hindrade inte att vi kunde lämna Fjällbacka vid utsatt tid.

Vår vidare färd tog oss bland annat till Hamburgersund, där vi kunde konstatera att den gula färja som tar passagerare fram och åter över sundet har mindre än hundra meter att segla under varje resa.

Bildspel
Vår vidare resa mot Kungshamn/Smögen tog oss förbi Svenneby kyrka och Bovald- o Hunnebostrand. Den mäktiga bro som leder ut mot Kungshamn erbjuder en strålande utsikt över det bohuslänska landskapet med alla dess öar och vikar. Väl framme vid Smögens brygga kunde vi, som senare har sett på Tv om polisens arbete, konstatera att det är en enorm skillnad mellan en tisdag mitt på dagen i maj och en sommarnatt klockan 01:30. Vi var nöjda trots att de flesta butikerna var stängda och bara ett fåtal restauranger var öppna

Resan mot vårt lunchstopp i Lysekil tog oss via Nordens Ark, Brodalens kyrka och Brastad till vår lunch vid Havets Hus i Lysekil. En mycket smakfull lunch, bestående av antingen pocherad fiskfilet eller fläsk med löksås, avnjöts i den bohuslänska sommarvärmen innan vi mätta och belåtna fortsatte vår färd mot den färja som skulle ta oss över Gullmaren mot Bokenäset och därmed lämna den bohuslänska graniten som har sin gräns just där.

Resan fortsatte över Orust, Sveriges tredje största ö, bland annat på begäran av Maggan Roos. När Orust passerats kom vi över till Tjörn och nya Tjörnbron på vår vidare färd mot Stenungssund. När vi så skulle vika söderut mot Marstrand före E 6:an lyckades någon, okänt vem, lura över Lasse till fel sida om E 6. Detta gjorde att hjärntrusten längst fram i bussen jobbade för högtryck med syfte att återgå till planerad rutt. Lasse fick då visa sej på styva linan genom att lotsa oss genom en landskapsbild bestående av nära nog kostigar med avsikt att återföra oss på rätt väg mot Marstrand. Förvånade bilister som säkerligen aldrig mött en turistbuss på sina småvägar ringde troligen sina grannar så de blev förvarnade om att vi var på väg i riktning mot deras område. Lyckligtvis, när vi väl närmade oss en vägport som kunde ta oss under
E 6:an, visade det sej att den hade tillräcklig fri höjd så att vi kunde passera. Då vi sedan återfunnit den väg vi från början skulle ha tagit redan vid Stenungssund var vi snart framme vid Marstrand. Ett uppehåll som varade vid färjeläget där den vajerstyrda färjan går i skytteltrafik med olika typer av trafikanter till och från Marstrandsön.

Resan mot vårt slutmål för dagen, Apple Hotell i Göteborg, tog oss via  Kungälv vidare genom Tingstadstunneln under Göta älv upp på Europavägen mot Stockholm fram till motet mot Östra Sjukhuset där vårt hotell väntade, bland annat med en kvällsbuffét. Den ljumma kvällen gjorde att vi kunde sitta ute i trädgården till långt fram mot natten.

Dag 3 onsdag

Bildspel

Efter en generös sovmorgon och avklarad frukost hade vi avresa mot för oss okända mål klockan 09:15. Den kom att innehålla en guidad rundtur i Göteborg. Thorleif, en brorson till Rolf Thureson var den som skulle inviga oss i Göteborgiana. Han inledde med att säja "jag förstår att ni är ute på en lågbudgetresa, då jag inte är en riktig guide". Så fel han hade!
Bättre guide kunde vi aldrig fått. Han tog oss till ett flertal intressanta och spännande platser runt hela staden. Vi fick också förklarat vad som menas med "Landshövdingehus" som det finns så många av främst på Hisingesidan av Göta älv. Vi klättrade även upp för Rambergets
serpentinvägar för att därifrån betrakta och beundra utsikten över staden och också ut mot Vinga i fjärran. Vi begav oss sedan mot Masthuggskyrkan som vi sett från Ramberget. Kyrkan som kan ses som en symbol för Göteborg och som efterlängtad dykt upp i fjärran för många hemlängtande sjömän genom århundraden.

Smakar det så kostar det!

Bildspel

Därefter ställdes färden ut mot Långedrag, vårt sista stopp i Göteborg innan vår slutetapp mot Rönninge/Salem. En lunch intogs med antingen pocherad torsk eller kyckling. För den som inte är så bekant med Långedrag kan säjas att;
"kors vad de vimlar med segel idag, är det kappsegling? nej det ä lördag" är inspirerad av fjärden utanför Långedrag.

När vi lämnar Långedrag vid ettiden tackar vi Thorleif för en strålande insats och släpper av honom när vi närmar oss staden. Själva tar vi oss vidare på riksväg 40 mot Jönköping för att därefter när vi kommer till Östgötaporten vid Ödeshög ta en kaffe-glass-kisspaus då även Lasse kunde få sin lagstadgade vila.

Därefter innan avfärd avtackades, efter en insamling bland alla resenärer, de inblandade som möjliggjort denna trevliga resa. Lasse med trygg och säker körning, Curre med perfekt logistik och Rolf som pluggat in, inte bara Bohuslän utan även hela den dryga 130-milaresans alla begivenheter.

Ett sista stopp genomfördes sedan i Stavsjö innan slutsträckan som tog oss mot, först Rönninge och sedan fler småstopp inom Salem till Salem Centrum och slutligen till Stolpen. Den "stolpe" som ligger inom vår kommun, alltså inte den nära Ölme i Värmland.

Som uttrycket lyder:
"den som har gjort en resa har alltid något att berätta", eller hur?

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.