A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Vår resa till Sydafrika

Bild o text Tommy Lundqvist

2019-04-10 Vi var 12 stycken personer som åkte till Sydafrika för att upptäcka en del av vår underbara natur och djurvärld.

Vi som hade förmånen att resa var Anna-Lena/Håkan , Eva/Palle, Ann/Kaj, Agneta/Stenne, Britt/Tommy, Lotta/Bruno.

Vi har inte blivit sponsrade av PRO.

Jag vill bara visa några bilder från den fantastiska resan till Sydafrika.

Resan gick till Johannesburg det var en lång flygresa med mellanlandning i Istanbul.

Det tog cirka 16 timmar, inklusive stoppet i Istanbul.

På flygplatsen i Johannesburg sammanträffade vi med vår underbara guide Rickard.

Vi åkte sedan till vår Zebra Lodge en busstur på cirka 2 timmar. Väl framme så fick vi våra rum tilldelade och det var en mysig enplans länga med afrikansk stil. Här fanns inga affärer eller butiker.

Veckan i Sydafrika sprang iväg med en hisklig fart.

Ett antal utflykter hann vi med och jeeparna stod redo för avfärd klockan 05.00 på morgonen. Det gällde att klä sig varmt under den tidiga morgonen innan solen steg över horisonten för att värma sällskapet.

Vi fick bekanta oss med giraffer, bufflar, zebror, apor, impala, samt en del andra djur, man kan inte komma ihåg alla.

4 stycken i sällskapet gjorde en egen utflykt med en guide. De fick se en gepard samt en lejonfamilj. Guiden som var med sa att det var väldigt sällsynt att få se en gepard så nära deras fordon.

Damerna i jeepen blev väldigt upphetsade då de fick se geparden, så de ställde sig upp i fordonet för att fotografera. Guiden skrek åt dem ” sätt er ner” de är livsfarligt att ställa sig upp. Geparden kan uppfatta sällskapet som föda och han kan slita ner en person från jeepen på några sekunder.

Veckan gick som sagt väldigt fort och snart väntade hemfärden till Sverige.

Vid avresan från Zebra lodgen hade all personal samlats för att ta farväl. De sjöng avskedssånger och de var nära till tårar från både personal samt rese sällskapet.

I stort så får man säga att de sydafrikanska folket har ett gott hjärta och de går alltid omkring med ett leende på läpparna.

Innan vi kom fram till flygplatsen i Johannesburg så besökte vi Soweto. En kåkstad med cirka 4 miljoner invånare. Vi åkte bland annat förbi Nelson Mandelas före detta bostad. Bostaden är numera ett museum.

Det finns mycket att berätta om Sydafrika men detta var endast ett axplock från vår underbara resa.

Tommy

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.