A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Gemenskap & aktiviteter

Äldrebedrägerierna ökar - här är polisens tips för att undvika att du blir lurad

Lotta Mauritzson, brottsförebyggare vid polisens nationella bedrägericenter, NBC, intervjuas av PRO. Lotta Mauritzson, brottsförebyggare vid polisens nationella bedrägericenter, NBC, intervjuas av PRO.

De senaste siffrorna från Polismyndigheten visar på att de kriminella har tjänat 100 miljoner kronor på bedrägerier mot äldre de tre senaste månaderna. Här är polisens råd och tips för att överlista bedragarna.

2018-12-11 Sedan senhösten 2017 har fler än 4000 anmälningar har gjorts där personer har blivit utsatta för så kallade vishingbedrägerier. Över 70 procent av de som drabbats av brotten är 70 år eller äldre. Polisen kan inte enbart utreda bort detta samhällsproblem utan vill tillsammans med PRO informera och förebygga bedrägerier mot äldre.

Ett så kallat vishingbedrägeri innebär att man blir uppringd per telefon av personer som utgett sig för att vara från olika företag och banker, men även myndigheter.

De uppringda personerna har exempelvis lurats att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter eller uppmanats att använda sitt Bank-id och sedan fått sina konton tömda. Och de drabbade finns över hela landet. Ofta målar bedragaren upp en akut situation där det handlar om att säkra offrets pengar.

– Misstänker du att något inte står rätt till, lägg på luren, säger Lotta Mauritzon, brottsförebyggare vid polisens nationella bedrägericenter, NBC.

Ladda ned polisens informationsblad om bedrägerier här.

Läs även gärna PROpensionärens artikel om bedrägerier mot äldre här.

Lyssna på ett autentiskt bedrägerisamtal här nedan:

Polisens tips om du misstänker bedrägeri: 

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon. 
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar. 
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet. 
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig. 
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet

Mer information:

Läs mer om PRO:s projekt mot bedrägerier, Försök inte lura mig.

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.