A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Gemenskap & aktiviteter

PROpensionären: PRO tar till judo mot fallolyckor

Använd kompisens kropp. Barbro Sparf agerar stöd och Leif Viklund belastar när Linda Wardlow övar. Använd kompisens kropp. Barbro Sparf agerar stöd och Leif Viklund belastar när Linda Wardlow övar.

– Det är kul att falla, utbrister judotränaren Karin Strömqvist Bååthe när hon ser fnissande PRO:are träna teknik och ramla åt alla håll och kanter, som ett led i ett projekt där deltagarna får lära sig att skydda sig mot att skadas i samband med ett fall.

2018-10-23 Först träffades PRO:are från Stockholms län för att under flera dagar tränas till fallcoacher, och nu testar de samarbetet med Svenska Judoförbundet. 

I stora hallen på Friskis & Svettis i Hagastan i Stockholm är stämningen uppsluppen. Det kryps och ålas, skrattande tränar deltagarna att resa sig från golvet ”enligt Socialstyrelsens rekommendationer”, och alla försöker härma judoproffsens smällande med handflatorna vid fullbordat fall bakåt. 

– Det är genomgående väldigt mycket skratt och mycket glädje när jag tränar grupper i fallteknik. Det är lustfyllt att göra det här, samtidigt som man har stor nytta av kunskaperna, säger Maria Huglen, falltrygghetsinstruktör från Svenska Judoförbundet. Med svart bälte, förstås.

Maria Huglen och ett 70-tal andra instruktörer från hela landet har specialtränats för minska antalet fall­olyckor bland äldre. Och nu hoppas hon på samarbete med PRO-föreningar över hela Sverige. PRO Stockholms län är redan på gång. 

– Det är spännande, men man har respekt för fallen, säger Barbro Sparf, som är från PRO Centrala-Tälje. 

Och Linda Wardlow, PRO Bergshamra-Ulriksdal, och Anna-Lena Lundén, PRO Ösmo, håller med. Det är roligt och det känns tryggt att få börja träna liggande och sittande.

För det börjar på verkligt låg nivå. Bokstavligen talat. Med att ligga på mattan och hålla upp huvudet. Sedan sitta upp och rulla mjukt bakåt med händerna vid sidorna. 

Takterna sitter i. Raimo Tukkanen, PRO Upplands Väsby, har tränat judo tidigare. Färdigheter som kommer väl till pass om han skulle behöva skydda sig i samband med ett fall. FOTO: Stefan Bladh.

En intränad bra fallteknik syftar till att skydda huvudet och undvika att ta emot sig med armar och händer, som annars lätt bryts. 

– Vi har jobbat länge med balans- och fallfrågor. Men ska vi börja jobba med ren fallträning så måste vi ha ledare som klarar det. Och det är där vårt samarbete med Svenska Judoförbundet kommer in, säger Bo Ardström, ombudsman i PRO Stockholms län. Med brunt bälte i judo! 

I höst hoppas PRO och judoförbundet gemensamt få igång ett antal 16-veckors cirklar (detta är träning, ingen quick fix!) i falltrygghet. Några av dessa planeras att ingå i ett forskningsprojekt som drivs i samarbete med Högskolan Dalarna och professor Michail Tonkonogi, för att vetenskapligt mäta resultaten. 

– Vi inom judon har ju över hundra års erfarenhet av fallteknik och det vill vi utnyttja för att minska fall­olyckorna bland äldre, säger Karin Strömqvist Bååthe. Med svart bälte och smittande entusiasm. 

Ladda ned faktaruta med åtta tips här!

Det handlar inte bara om att träna balans och styrka, utan framför allt om att skapa trygghet. Den som är rädd för att falla spänner sig mer och då ökar risken att falla. Det blir en självuppfyllande profetia. Och sedan gäller det förstås också att minska riskerna ”Visste du att din farligaste fiende är mattkanten?”, citerar Karin.  

– Det har varit väldigt inspirerande med den här utbildningen, säger Ulla Rondahl, PRO Kallhäll-Stäket. 

Ulla, som redan leder grupper i balans och styrka, planerar med Bo Johansson och Bengt Sundberg, bägge från PRO Jakobsberg-Järfälla, att dra igång en ny studiecirkel om bland annat fallsäkerhet. 

– Det är nyttigt och roligt, säger Bo Johansson. 

– Och vi ska försöka få med gubbarna också, inflikar Bengt, som själv har tidigare erfarenhet som skyddsombud. 

Och till hösten planerar Leif Viklund i PRO Tyresö en ny grupp som ska träna utifrån PRO:s studiematerial ”Med hälsan i behåll”.

Insikten om att det faktiskt går att träna sig att falla utan skador, har inspirerat.

– Många som tränat vittnar om att de haft nytta av sin fallteknik. Ordföranden i min judoförening är 70 år och han föll tre meter ner från ett jakttorn och klarade sig utan skador. Men det är inget jag kan rekommendera .., skrattar Svenska Judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. 

Nej, här gäller det framför allt att träna att klara fall från samma nivå. Och att hålla sig på judomattan och undvika hemmets mattkanter! λ

Text: Maggan Hägglund
Foto: Stefan Bladh

 

 

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida.