A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Ekonomi & pension

Guide: Så handlar du säkert på nätet

Det finns många fördelar med att handla på internet, och det är enkelt. Men för den som inte har gjort det förut kan det kännas osäkert. Här är en guide för dig som är nyfiken – men ännu inte provat.

2018-03-08 Handeln på nätet öppnar helt nya möjligheter för oss konsumenter. Vi är inte längre bara hänvisade till det som affärerna där hemma erbjuder. Istället kan vi shoppa i hela världen, närsomhelst på dygnet, vilket ökar utbudet och chanserna att hitta varor till bra priser. 

Vid datorn går det att välja och vraka bland varorna i lugn och ro. Det du sedan köper får du i brevlådan eller hämta på postens utlämningsställe. Smidigt, javisst, och det upptäcker allt fler. Inte minst de som bor i glesbygd, eller som av någon anledning har svårt att ta sig iväg till affären.

Se bilaga med mer tips här!

Och den som inte själv har tillgång till en dator, surfplatta eller en smartphone – eller känner sig osäker på hur man gör – kan ofta be en anhörig, vän eller bekant om hjälp. 

Att näthandla tillsammans kan på det viset bli till en trevlig samvaro framför datorn. Även om man förstås alltid kan ta sig en funderare på om man verkligen behöver shoppa just den där eller den där prylen. Men det får förstås var och en ta ställning till.

BILD: Gunilla Kvarnström. 

Särskilt svårt eller riskfyllt är det hursomhelst inte att näthandla. I själva verket handlar det om att använda sitt sunda förnuft och ovanpå det ha några säkerhetsrutiner. Då ska du inte behöva råka ut för några problem.

Jolanda Girzl är chef på Konsument Europa, som hjälper konsumenter att handla säkert inom hela EU, Norge och Island. Hon poängterar att det kan ge självförtroende att lära sig näthandla, och att det kan underlätta även i andra sammanhang. 

Om man till exempel ska ha digitala kontakter med myndigheter, boka läkarbesök med mera – då kan kan det vara bra att ha en viss nätvana, tror hon. 

– Du får en grundtrygghet. Men börja inte med att köpa något dyrt, utan prova i liten skala och köp av kända företag som du litar på. Använd Konsument Europas checklista för e-handel, då lär du dig och behöver inte vara rädd för att det ska bli fel, säger Jolanda Girzl.

Använd företag som du känner till 

Första tipset för dig som är ovan är att börja med att köpa från ett företag som du redan känner till. Nästa steg kan vara att söka fakta om företaget bakom hemsidan där produkten du vill köpa säljs, om du inte redan är bekant med företaget. När du blivit varm i kläderna gör du det automatiskt.

– Jag träffade en äldre dam som handlade mycket på nätet. Men hon handlade aldrig gränsöverskridande, framhöll hon. Sedan visade det sig att hon köpte kläder av Zalando vars huvudkontor finns i Tyskland. Så det är inte alltid så lätt att veta vem som ligger bakom sajterna på nätet, säger Jolanda Girzl.

Hemsidan kan ha svensk text och priser i kronor, men företaget kan ändå ligga i ett annat land. Då är det bra att veta att nästan samma konsumentskydd gäller överallt inom EU, Island och Norge. Du har bland annat 14 dagars ångerrätt på nätet vilket är en trygghet.

Billigt att köpa från utlandet 

Att köpa från utlandet kan vara billigare än hemma och leveranstiden är ungefär densamma. Men om företaget ligger i till exempel USA eller Kina så gäller inte samma konsumentskydd som inom EU, vilket kan vara bra att tänka på. 

Dessutom kan det tillkomma tull och andra avgifter. 

Nyligen bestämde Postnord att moms ska betalas på alla försändelser som kommer från Kina och övriga så kallade tredje länder, det vill säga länder utanför EU. Detta, i kombination med att Postnord också kommer att ta ut en administrationsavgift på paketen, gör att det blir dyrare att e-handla från till exempel kinesiska sajter.

På Tullverkets hemsida www.tullverket.se kan du läsa mer om moms på utländska varor.

– Ta det lugnt när du näthandlar. Bestämmer du dig för att köpa, spara alla fakta om beställningen som orderbekräftelse, kvitto eller erbjudandet, så du kan visa vilka köpvillkor som gällde i efterhand. Då har du bevis om det skulle bli problem, säger Jolanda Girzl.

Betalningen då – hur görs den på ett säkert sätt? Betala med ett kreditkort eller ett annat bankkort, då kan du göra en kortreklamation om det behövs. 

– Använder du kreditkort där du betalar för inköpen på en faktura en gång i månaden, så har du skydd enligt konsumentkreditlagen. Du kan vända dig till kreditgivaren, ofta din bank, med anspråk på återbetalning om till exempel företaget inte levererar, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa.

Faktura, som ska betalas när du fått varan, är också bra. Undvik där­emot att göra en direktöverföring från banken, eller att betala med postförskott. I dessa fall betalar du innan du fått varan, och blir det problem så har pengarna redan dragits.

En god idé är att ta kontakt med banken och prata om vilken typ av kort som är lämpligt med hänsyn till hur du ska använda det. 

Korten går också att spärra för utlandsbetalningar. 

PROpensionären nr 2 2018.
Text: Anna Björe
Illustrationer: Gunilla Kvarnström

Dela den här artikeln:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen av vår hemsida. Läs alla vilkor