Förening Halmstad C-Väster

Vår historia

HISTORIK

PRO Halmstad bildades den 7 december 1941. Det var en svår tid i dubbel bemärkelse. Det rådde världskrig och alla kände en stor oro inför framtiden. Bostäderna var dåliga och de sociala förhållandena var usla för de flesta.

Medellösa och ensamstående pensionärer hamnade inte sällan på fattigstugan. Ålderspensionen som uppgick till mellan 6 och 8 kronor per månad var det inte lätt att klara sig på. Samhället var orättvist och därför bildades PRO av människor som visste att en bättre framtid kunde man endast skapa tillsammans.

PRO Halmstad bildades tillsammans med sju andra föreningar i Malmö

PROs riksorganisation hade Valter Ekberg som ledare. Han var far till Halmstads tidigare kommunalråd Bengt Ekberg.

I januari 1942 kallade styrelsen för PRO Halmstad till ett första medlemsmöte. På en månad hade föreningen värvat 53 medlemmar och vid årets slut 1942 hade föreningen 338 medlemmar. Värvningen av nya medlemmar skedde genom direktkontakt mellan grannar och vänner, eftersom väldigt få hade tillgång till telefon. Föreningen växte snabbt och de frågor PRO arbetade med berörde de flesta påtagligt och föreningslivet skapade då som nu en viktig social gemenskap.

PRO Halmstad var med och bildade Västra PRO-distriktet. Det nybildade distriktet omfattade Halland, Göteborg, Bohuslän, Dalsland och Västergötland. PRO Halmstads ordförande ingick i distriktets styrelse. Vid möten i Halmstad så ordnade man förtäringen hemma hos ordföranden, vilket inte var helt lätt i kris- och ransoneringstider. Först den 1 juli 1955 bildades PRO Hallands distrikt.

Antalet föreningsmedlemmar ökade och när föreningen hade 1 600 medlemmar blev det omöjligt att hålla en bra kontakt mellan styrelsen och medlemmarna. Dessutom fanns det få tillräckligt stora lokaler till rimliga kostnader att tillgå.

PRO Halmstad bidrog aktivt till att nya föreningar bildades i och utanför kommunen. 1991 fanns det 13 föreningar i Halmstad, 2011 var det 12 föreningar. 2021 finns det 12 föreningar. PRO Halmstad som är den äldsta föreningen hade 1991 750 medlemmar, 2011 449 och 2021 301 medlemmar.

I medlemskapet ingår, förutom PRO-tidningen, föreningens aktiviteter, som Du kan läsa mer om i programbladet och under rubriken ”Aktivitetskalendern” på vår hemsida.

Från och med 2024-03-01 har Halmstad C och Halmstad väst gått samman och bildat Halmstad Centerum - Väster.