Förening Hjärnarp-Tåstarp

Vår historia

Den mest berömda o skön skrivande sekreteraren Anna Kristiansson, också känd för texten till " Västersjö valsen" tonsatt av Bengt Hedin

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Vårt verksamhetsområde är Hjärnarps och Tåstarps församlingar. Föreningen bildades 1971. 2012 fick vi egen lokal i Margretetorps gamla skola.

Skolan var först tänkt byggas i Vantinge, några km söder ut, men "Åsborna" ville ha den längre upp på sluttningen, närmare gångväg. Det blev en kompromiss, den byggdes 1913 vid riksvägen. Den stod färdig 1914, skolan togs i bruk för de många barnen från slätten o åsen!

Skolan var in på 1960 fortfarande i bruk, den lades ner när skolorna centraliserades till Hjärnarp! De sista lärarna var Hasse Persson, en känd person i trakten, samt fröken Hooge!