Förening Kinna

Om oss

Välkomna till PRO-gården, Prästgatan 3, Kinna. Här träffas vi och trivs tillsammans, unga som äldre pensionärer. Välkomna till våra medlemsträffar och aktiviteter. Väl mött med stimulans för kropp och själ.

Kinna Pensionärsförning bildades 1945 och är ansluten till pensionärernas riksorganisation, PRO. Föreningens uppgift är kortfattat: ”att bevaka pensionärernas intressen i olika samhällsfrågor och att bedriva en egen omfattande verksamhet i vilken medlemmarna kan känna glädje och gemenskap”. Du som är ålderspensionär, förtidspensionär eller gift/sambo med en sådan pensionär, är välkommen till vår förening. Vid senaste årsskifte var vi 734 medlemmar enligt organisationsstatistik i PRO.

I medlemsavgiften, som är 245 kronor/ år ingår tidningen PRO Pensionären som utkommer med 9 utgåvor per år. Den omfattar ca 100 sidor. Dessutom ingår en olycksfallsförsäkring som gäller vid PRO-arrangemang eller när man är på väg till eller ifrån en PRO-sammankomst. Som medlem kan man delta i aktiviteter och studera förmånligt vid PRO's Folkhögskola i Gysinge.

Föreningen har medlemsmöten eller annan typ av sammankomst en gång i månaden, förutom i juni, juli och augusti. Utöver det ordnar vi en hel del aktiviteter såsom bordtennis, curling , promenader, vattengympa , gymnastik samt linedance . I våra studiecirklar kan du delta i målarkurs, stickcafé, snickarkurs, sångkör, vävkurs, historiska och intressanta platser, släktforskning. Vi åker på resor och gör teaterbesök.

PRO-gården