Samorganisation Stockholm

Äldrepolitik

Läs om hur staden kan främja ett friskt och aktivt liv för pensionärer i Stockholm.

Personer framför träd

PRO Stockholms samorganisation vill främja det friska och aktiva pensionärslivet. Genom handfasta politiska åtgärder kan mycket göras för att förbättra livskvalitet, förebygga ohälsa och minska vårdbehov. Alla i samhället har att vinna
på en sådan utveckling!

PRO Stockholms åsikter - kommunpolitiskt program

Det kommunpolitiska programmet i korthet (4 sidor):

Kommunpolitiskt program i korthet Länk till annan webbplats.

Hela programmet (tolv sidor):

Kommunpolitiskt program Länk till annan webbplats.

Pensionärsråd - KPR och SPR

PRO Stockholms samorganisation är ett nav för den kommunal äldrepolitiken i Stockholm. Vi samlar representanterna i det kommunala pensionärsrådet (KPR) och stadsdelarnas pensionärsråd (SPR).

Vill du veta med om pensionärsråden i Stockholms stad, kontakta samorganisationen Länk till annan webbplats.

Möte för pensionärsråden om framtiden och bostäder

Måndagen den 29 januari 2024 samlades PRO:s representanter från det kommunala pensionärsrådet (KPR) och stadsdelarnas pensionärsråd (SPR).

På mötet pratade vi om:

• Vilka förväntningar vi har på vårt arbete inom SPR och KPR?
  • Vilka problem har vi i stadsdelarna?
  • Vilka prioriteringar vill vi i PRO kraftsamla kring under året som kommer?
  • Vilket stöd önskas av samorganisationen PRO Stockholms stad?

Det finns ett tydligt behov hos oss i PRO att vi vill bli lyssnade till, och att våra behov tas på allvar. Vi ska inte vara passiva och bara accepterar olika beslut. Vi behöver följa upp, samtala mellan pensionärsråden SPR och KPR, och bjuda in politiker och tjänstemän.

Föreningarnas inlägg

Läs inläggen på konferensen från föreningarna i dokumentet nedan (länk till pdf):

Olika PRO-föreningars inlägg från Konferensdagen KPR-SPR, 29 januari i samarbetet med Samorganisationen Stockholm Pdf, 128.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Läs mer om pensionärsråden SPR och KPR här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur ska dagens unga bo som äldre?

Vi behöver informera yngre personer om vikten att ha framförhållning beträffande boendet på äldre dagar, eftersom bostadssituationen är en svårt nöt att knäcka inom Stockholmsregionen.

mötejanuari2024

Prioriteringar framöver

Prioriteringar framöver är att få lokaler till våra sammankomster inom PRO. Lyssna in äldreperspektivet i inkomna remisser, stadsplaneringar och så vidare. Vi bör bjuda in Margareta Eriksson som är äldreombudsman.

Samorganisationen fick ingen direkt fråga kring vilket stöd som önskas av representanterna från pensionärsråden. Ordförande Eva-Louise Slorach uppmanade de som var där att fundera vidare på det, bland annat ifall det finns behov av fler möten.

mötejanuari2024-2

Bostadslots.

Bostadslots från Botkyrka: Vill du bo kvar?

Kirsti Vilande är bostadslots i Botkyrka och hon gav oss inblick i sitt viktiga arbete. Hon är för närvarande den enda i Sverige med detta uppdrag.

Enligt hennes erfarenhet behöver vi börja med att ställa oss frågan: Vill vi bo kvar där vi bor idag? Hon kan konstatera att många saknar kunskap om vad olika bostadsformer innebär, de saknar erfarenhet i hur man söker bostad och så vidare.

Information från PRO Stockholms län: Bostad i fokus

På mötet så informerade Curre Hansson, ordförande i distriktet PRO Stockholms län. Bostadsfrågan kommer att bli vår stora prioritering inom PRO närmaste två åren. Det finns så många som uppåt 12 000 personer som redan idag inte kommer ut från sina bostäder. Inom Stockholms stad är det 120 000 lägenheter som saknar hiss.

Frågan som behöver ställas till kommunerna är: Vad vill ni göra åt detta?

Den andra, kanske något mindre frågan, men ack så viktig är behovet av offentliga toaletter. Ifall du har intresse av att medverka i denna grupp ta kontakt med samorganisationens ledning.

Text och foto: Katrin Wicén

Möte med samorganisationen i Stockholm

Pensionärsrådens ledamöter diskuterade bostäder och hemtjänst

Den 26 september hölls en inspirerande konferens för PRO:s representanter i pensionärsråden. Mötet hölls på ABF-huset och stadens äldreförvaltning och Micasa medverkade. De hade konkreta uppmaning till oss i PRO som du kan läsa om här.

Det var ledamöter och ersättare från det kommunala pensionärsrådet (KPR) för Stockholms stad och stadsdelarnas pensionärsråd (SPR) som samlades den 26 september 2023.

Två viktiga ämnesområden belystes: bostadsfrågan samt hemtjänst. VD Maria Mannerholm från Micasa beskrev företagets fastighetsbestånd. Hon pratade om Micas genomförda verksamhet samt gör inför framtiden. Maria Mannerholm uppmanade oss i PRO att framöver göra mer reklam för seniorbostäder.

Biståndshandläggare Linda Hamnes lotsade oss genom olika snårigheter i socialtjänstlagen samt vilka svårigheter som biståndshandläggare kan komma i kontakt med. Linda Hamnes uppmanade oss i PRO att se över värderingsgrunderna, och skickade med frågan om något behöver revideras?

Från PRO:s riksorganisation kom Joel Stade. Han beskrev på ett inspirerande sätt vad som särskiljer att arbeta med lobbning visavi opinionsbildning. Joel gav oss konkreta tips som vi bör ta till oss i vårt arbete framöver.

På konferens hade vi ett grupparbete med vårt Kommunpolitiska program för Stockholm. Vilka förslag rangordnade vi i grupperna bäst beträffande boende samt hemtjänst? Läs programmet härLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.

Text och foto: Katrin Wicén

Bilder från ABF-huset och föreningskonferens 2023.

Elsemarie Bjellqvist