PRO Folkhögskola - En ny chans att studera

För många betyder pensionen att äntligen få tid att få göra allt det där man inte hann med förut. Kanske är det nu det är dags att gå den där skrivarkursen, bättra på engelskan eller gå en hantverkskurs?

Människan är född nyfiken, sägs det. Och det är inget som tycks avta med åldern. På våra kurser och studiecirklar kan du både fördjupa kunskaper du redan har, eller lära dig nytt från början. Vi tar helt enkelt vid där du befinner dig. Språk, hantverk, historia, datakunskap, akvarellmålning eller möbeltapetsering? Valet är ditt!

PRO folkhögskola finns i Gysinge i en bruksmiljö med anor från 1600-talet precis intill Dalälvens strand – här finns även Gysinge Herrgård.

Kursutbudet är brett. Här finns en mängd friskvårdskurser med allt från yoga, frigörande dans till boule och gammeldans. Skolan ger också kurser i vegetarisk matlagning och olika hantverk. Blir du förtroendevald i en PRO-förening kan du gå en kurs i till exempel ledarskap, intressepolitik eller hur man arbetar i en föreningsstyrelse.

Förutom de kortare kurserna finns också allmänna 15-veckorskurser. Kursen kan bl a innehålla ämnena svenska, engelska, historia, kulturhistoria, natur- och miljökunskap, data, friskvård och traditionellt hantverk.

Alla kurser är avgiftsfria – vare sig du är medlem eller inte – du betalar inget för undervisningen. Det du betalar för är boende och mat (i vissa kurser tillkommer kostnad för material – t ex målarkurser, silversmide, järnsmide m m). Kurser som distrikt och föreningar skickar kursdeltagare till – får rabatt från PRO – till kursen och resan, eller att distriktet betalar viss del.

Här kan du läsa mer på PRO Folkhögskolas hemsida. Länk till annan webbplats.