PRO:s vice ordförande Ylva Thörn tillsammans med män i kostym vid ett mötesbord i en ljus kontors

PRO:s första vice ordförande Ylva Thörn besökte finansdepartementet och civilminister Erik Slottner (KD).

Kategorier:
Publicerad:

PRO i möte med regeringen om telefonbedrägerier

Flera stora organisationer uppvaktade civilminister Erik Slottner om bedrägerifrågan.

På fredagen träffade PRO tillsammans med bland andra Villaägarnas riksförbund, Småföretagarnas riksförbund, SKPF Pensionärerna och Sveriges konsumenter civilminister Erik Slottner för att ta upp frågan om telefonbedrägerier.

PRO:s Ylva Thörn vittnade på mötet om många medlemmars utsatthet, skam och oro. Hon lämnade också över en skrivelse med krav på hårdare tag för att stoppa bedragarna:

• banker och polis ska kunna dela information om så kallade målvakter
  • förhindra möjligheten för bedragare att maskera sina telefonnummer
  • förhindra öppen spridning av personuppgifter på nätet

PRO kräver också att en "50-50-modell" införs, där bankerna får stå för de pengar som bedragarna har tagit från bankkunderna: halva ansvaret hamnar på kundens bank, halva på den bank som pengarna flyttats till. Det förslaget har tidigare presenterats i en debattartikel på DN Debatt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Text: PRO