Förening Bräcke

Åke och Richard

Brev till PRO Bräcke från nya komunalrådet Richard Nilsson

Bräcke 2022-08-30
Till er som representanter i
Pensionärsorganisationerna i Bräcke kommun

Hej!
Jag heter Richard Nilsson och är nytt kommunalråd här i Bräcke sedan första juli i år. Jag bor i Fjällsta och har jobbat som lärare innan jag fick detta uppdrag.
I fredags föra veckan var jag inbjuden (som representant för
Socialdemokraterna i Bräcke) tillsammans med representanter för de andra partierna som nu är representerade i vår Kommunfullmäktige.
Det var en bra och intressant utfrågning/debatt som arrangerats av PRO föreningarna i Bräcke och Bodsjö.
Ett antal intressanta frågor ställdes och det presenterades även flera intressanta idéer av publiken. Jag lärde mig mycket (begick säkert också en del misstag), men denna eftermiddag visade tydligt på behovet av en löpande kontakt mellan kommunen och
pensionärsorganisationerna. Då menar jag förutom den mer formella dialog som sker inom det Kommunala Pensionärs och Tillgänglighetsrådet. Vi får fundera på hur vi kan åstadkomma detta och kom gärna med förslag.

Bland förslagen och idéerna som kom upp vill jag lyfta några:
1. Det kommunala bidraget till Pensionärsorganisationerna,
förnärvarande 50:- per medlem och år. Det har varit oförändrat
under många år och behöver höjas. Jag kommer att arbeta för minst en fördubbling av detta bidrag.
Även andra bidrag diskuterades.

2. Fixartjänst, många efterlyste möjligheten att få hjälp med
enklare men för en äldre människa svåra saker i hemmet.
Tex. Glödlampsbyten, gardinuppsättning och liknande. Det
finns ju ett antal hantverkare och städfirmor verksamma inom kommunen. Kan kommunen hjälpa till utan att bedriva
verksamhet i konkurrens med dessa? Kan kommunen ha en
samordnande roll som gynnar både de äldre som behöver
hjälp och de företagare som bedriver verksamhet inom dessa
områden? Det finns ett antal frågetecken men det viktiga är nu att behovet är identifierat.

3. Behovet av lokaler för att kunna träffas. Detta är ett bekymmer på vissa håll och det är redan löst på andra. Problemet för kommunen är att man måste vara likvärdig, erbjuder man lokal på en ort måste man även göra det på en annan. Vi är nu medvetna om problemet och skall se vad som går att åstadkomma. Mest troligt i samråd med andra aktörer som våra studieförbund.

4. Yttre miljön — Gator och vägar, ojämnheterna större problem för äldre.

5. Fler händer i vården — går det att öka bemanningen i en tid med kärv ekonomi?

6. Fastighetsunderhållet eftersatt, vi har simhall som inte kan användas. Bostadshus med eftersatt underhåll.

7. Avfallshanteringen, egen kompostering borde vara billigast.

Jag är tacksam att på detta sätt fått information om vad som berör er
som pensionärer i vår kommun speciellt. Men hoppas vi kan finna
former för en löpande dialog med era organisationer och då i
förlängningen få snabb information om vad som är viktigt för era
medlemmar.

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.