Förening Backen

Vår historia

PRO Backens historia

År 1948
17 maj bildades Umeå sockens pensionärsförening.

År 1972
Backen och Teg delar på sig och bildar egna föreningar.

År 1972
Den 10 mars hölls Backens första möte i Backens Församlingsgård med 125 medlemmar. Då valdes Backens första styrelse med Ivan Sundbaum till föreningens första ordförande. Det beslutades också att föreningen skulle bli medlem i ABF och att studieorganisatör skulle utses som ombud i ABF.

År 2000
Sångkören Backsvalorna startades av Rolf Westerlund med Arne Ahlqvist som ledare. Karin Israelsson anmälde kören till ABFs studiecirkel ”Att sjunga i kör” och sen har det bara rullat på. Ivan Forsberg var körledare under 2011-2012. Ingrid Gunnarsson Perneholm blev uppskattad körledare 2013 och fortsätter hoppas vi.

År 2000
PRO Backen började spela boule i januari. Stig Runlöf ledde verksamheten 2005-2015. Sören Forss tog över ledarrollen men Stig finns fortfarande med. År 2017 kom spelarna överens om att det skulle spelas året runt, tidigare var det vår och höst. Under vinterhalvåret spelas boule i ett före detta bandvagnsgarage på Umestan. 8 fina banor med god takhöjd, kök och fikaplatser finns i boulehallen.

År 2012
Fyra medlemmar deltog i PROs veckoutbildning av kontaktombud i Gysinge. Föreningen har nu tio ombud.

År 2019
Backens Boulevard invigdes i augusti. PRO Backen byggde tillsammans med Umedalens Idrottsförening 5 riktiga boulebanor vid entrén till Musköten. Banan döptes till Backens Boulevard.